Ana içeriğe atla
YAZARLAR





EDİTÖRLER

Prof. Dr. Mehmet Hakan TÜRKÇAPAR


Uzaktan Eğitimde Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri

En iyi bilgisayara, en iyi internet alt yapısına, en iyi yazılıma sahip olmakla çözülecek bir mesele değil. Uzaktan öğretimde artık öğrenci merkezli ve buradaki süreçlerde de geleneksel süreçlerde farklı olarak ele alınacağını düşünüyoruz. Artık öğreticinin diksiyonu daha fazla önem kazanıyor, ders anlatımı ve dersi en verimli şekilde kullanma daha çok ön plana çıkıyor. Geleneksel öğretimdeki gibi dersi uzun uzun anlatmak değil, o tanımlı sürede en etkili ve en verimli şekilde dersi nasıl kullanacağız, öğrencinin dikkatini nasıl en yüksek düzeyde tutacağız, örnek modelleri, örnek anlatımları, öğrenciye verdiğimiz bilgileri kısa zamanda nasıl ölçeceğimizi de içeren, aslında uzaktan öğretimin akademik boyutu öne çıkmaktadır. Diğer bir deyişle uzaktan eğitim felsefesi, uzaktan eğitimin psikolojisi, uzaktan eğitimin sosyolojisi, uzaktan eğitimde materyal geliştirme, uzaktan öğretimin ölçülmesi ve değerlendirilmesi, uzaktan öğretim pedagojisi konularını konuşmanın zamanı geldi ve geçiyor. Özellikle bizim bu üç yarıyılda karşılaştığımız en önemli hususlardan bazıları uzaktan verilen eğitimde ölçme değerlendirme nasıl yapılacak, orada katılımcı olarak kamerasını açmadan sadece isim olarak görüldüğü bir süreç değil. İşte tüm bunları en verimli ve en etkili nasıl kullanabileceğimiz ile ilgili artık akademik süreçleri en etkin şekilde konuşmamızın gerektiğini düşünüyoruz. Burada özellikle öğrenci merkezli olarak öğrenci olan kişilerin dikkat boyutu, öğrenme yani bilişsel süreçleri ve öğrendikleri nasıl ölçülecek, tüm bunları artık bu yeni gelişen durumlarla ilişki olarak konuşmamız gerekiyor. Geleneksel yöntemler artık rafa kalkıyor. Belki de bazı programlarımız bazı sertifika programlarımız, hatta lisansüstü programlar da yüz yüze gelmeden uzaktan öğretim süreciyle ilerletildiği süreçleri yaşayacağız. Uzaktan öğretimin avantajları olduğu gibi dezavantajları tabi ki var. Örneğin sınıf ortamında hocanın o minikleri refleksleri etkili oluyor ve dikkat süreleri de daha iyi oluyor. Bunlar da çok önemli. İşte burada geleneksel öğretimin avantajlarını kaybetmeden, uzaktan öğretimde de uzaktan öğretimin avantajlarını alırken dezavantajlarını da avantaja dönüştürmeliyiz. Süreçleri uzun uzun tartışmamız gerekiyor. Bu bizim için bir başlangıç. Emeği geçen arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum. Verimli bir kongre olmasını diliyorum.

Prof. Dr. Musa Kazım ARICAN

Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi Rektörü


Hizmetlerimizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanıyoruz.

asbu.edu.tr' yi kullanarak çerezlere izin vermiş olursunuz.